Lek og lekens betydning for vennskap og læring

Leken oppfattes som noe som "kommer av seg selv" men tilrettelegging for lek og deltagelse i lek, er viktig i forhold til å utvikle vennskap og læring. Det er ikke alle barn som automatisk utvikler lekeferdigheter, og det er viktig at de voksne i barnehagen er kompetente i sin veiledning / deltagelse i lek med /av barna.

Vi velger å ha leken som hovedtema kommende år. Har vi gode venner utvikles også et godt læringsmiljø. Leken er en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom. Hensynet til hverandre og gjensidige samhandlingsprosesser i lek og læring er en forutsetning for barns danning. Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskapning i barnehagen.

I samhandling med hverdandre legger barna grunnlaget for læring og sosial kompetanse, mens det på den andre siden kan makt og utestengning i leken hindre utviklingen av vennskap og gode relasjoner.

Personalet skal være tilgjengelige for barna ved å støtte, tilrettelegge, inspirere og oppmuntre barna i deres lek.

I vårt arbeid vil vi bruke arbeidsmetodene;- eventyr og uteliv - sosial kompetanse/maifest mot mobbing - engelsk - antall, rom og form.